Terug
Gepubliceerd op 20/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 19/12/2024 - 19:00

Retributie - het afleveren van administratieve stukken en prestaties van de dienst burgerzaken

Aanwezig: Jef Verbist, Voorzitter
Danny Vangoidtsenhoven, Burgemeester
Kamil Muyldermans, Rani Van Sever, Philippe Vervoort, Herman Depré, Schepenen
Katia della Faille de Leverghem, Gerda Vandenplas, Nicole Vanweddingen, Dominik Verhaegen, Jeroen Verheyden, Greta Veeckmans, Sofie Pletinckx, Ewoud Van der Auwera, Johan Deconinck, Julie Vandenbossche, Ellen Camp, Inge Ronsmans, Sophie Tack, Valérie Tanghe, Raadsleden
Caroline Peters, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Karin Devyver, Schepen

De tarieven van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van elektronische verblijfsdocumenten aan vreemde onderdanen derde landen onder de 12 jaar en de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten via spoedprocedure worden geïndexeerd vanaf 1 januari 2025.  De tarieven voor de spoedprocedures voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten worden verhoogd in lijn met de bedragen die door de hogere overheid gehanteerd worden.

Voorgeschiedenis

De beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2023 - Retributie - het afleveren van administratieve stukken en prestaties van de dienst burgerzaken.

Feiten en context

Het schrijven van 1 oktober 2024 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Identiteit en burgerzaken aangaande tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2025.

De prijzen van de ID's in gewone en dringende procedure worden geïndexeerd.

Het is noodzakelijk een prijsverhoging door te voeren voor de uitreiking van elektronische verblijfsdocumenten aan vreemde onderdanen van derde landen onder de 12 jaar  en voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten via spoedprocedures.

De aanvraag voor een nieuwe pin/pukcode kan nu digitaal aangevraagd worden door de burger.  Voor de burgers die digitaal niet mee kunnen, wordt de aanvraag digitaal gedaan door de dienst burgerzaken.  Er wordt geen tijdrovend papierwerk meer verricht.  Op termijn zal een pukcode niet meer nodig zijn om een nieuwe pincode aan te vragen.  Er dient geen kost meer aangerekend te worden voor de aanvraag van een nieuwe pin/puk-code 

Omwille van de uniformiteit behouden we de retributies aangaande administratieve stukken en prestaties van de dienst burgerzaken samen in een retributiereglement.

Argumentatie

Deze retributie helpt het financieel evenwicht van de gemeente te bewaren en is billijk aangezien de afgifte van allerlei administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties zware lasten voor de gemeente meebrengen.

De tarieven voor de spoedprocedures voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten liggen in lijn met de bedragen die door de hogere overheid gehanteerd worden.

Er wordt geen retributie meer aangerekend voor de aanvraag van een nieuwe pin/puk-code.

De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt het vestigen van de retributie.

Financiële gevolgen

De financiële toestand van de gemeente maakt het wenselijk een retributie te maken voor de kosten die gemaakt werden door de gemeente.

Publieke stemming
Aanwezig: Jef Verbist, Danny Vangoidtsenhoven, Kamil Muyldermans, Rani Van Sever, Philippe Vervoort, Herman Depré, Katia della Faille de Leverghem, Gerda Vandenplas, Nicole Vanweddingen, Dominik Verhaegen, Jeroen Verheyden, Greta Veeckmans, Sofie Pletinckx, Ewoud Van der Auwera, Johan Deconinck, Julie Vandenbossche, Ellen Camp, Inge Ronsmans, Sophie Tack, Valérie Tanghe, Caroline Peters
Voorstanders: Jef Verbist, Danny Vangoidtsenhoven, Kamil Muyldermans, Rani Van Sever, Philippe Vervoort, Herman Depré, Katia della Faille de Leverghem, Gerda Vandenplas, Nicole Vanweddingen, Dominik Verhaegen, Jeroen Verheyden, Greta Veeckmans, Sofie Pletinckx, Ewoud Van der Auwera, Johan Deconinck, Julie Vandenbossche, Ellen Camp, Inge Ronsmans, Sophie Tack, Valérie Tanghe
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:

Met ingang van 1 januari 2025 wordt een retributie gevestigd op de afgifte van administratieve stukken en administratieve prestaties van de dienst burgerzaken.

Artikel 2:

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • attest van immatriculatie: een voorlopige Belgische verblijfsvergunning voor niet-EU burgers, die toekomen in België zonder visum D of zonder asielaanvraag. Zij verkrijgen deze vergunning in afwachting van een definitieve uitspraak over hun verblijf. Dit attest is ook gekend als de ‘oranje kaart’;

Artikel 3: 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het administratieve stuk of prestatie aanvraagt of aan wie het gevraagde stuk wordt uitgereikt.

Artikel 4:

De tarieven worden als volgt vastgesteld:

 

4.1. Afgifte van elektronische identiteitskaarten aan Belgen, en verblijfsdocumenten aan vreemdelingen (+12 jaar), die legaal op het grondgebied verblijven:

  • origineel: 22 euro
  • duplicaat: 27 euro
  • Spoedprocedure met levering in de gemeente: 125 euro
  • Spoedprocedure met gecentraliseerde levering FOD Binnenlandse Zaken Brussel: 160 euro (enkel mogelijk voor Belgische identiteitskaarten)

4.2. Afgifte van elektronische identiteitsdocumenten aan Belgische kinderen (-12 jaar):

  • origineel / duplicaat: 8 euro
  • Spoedprocedure met levering in de gemeente: 125 euro
  • Spoedprocedure met gecentraliseerde levering FOD Binnenlandse Zaken Brussel: 150 euro

4.3  Afgifte van identiteitsdocumenten aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar) - tot overstap naar elektronische identiteitsdocumenten – zie 4.4 en 4.5:

 

  • origineel / duplicaat: 2 euro

 

4.4  Afgifte van elektronische verblijfsdocumenten aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar):- EU, EU+, F, F+ en M-kaarten – vanaf 15/01/2024:

 

  • Origineel / duplicaat: 8 euro
  • Spoedprocedure met levering in de gemeente: 125 euro

4.5. Afgifte van elektronische verblijfsdocumenten aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar) - A, B, K, L-kaarten - vanaf 15/01/2024:

  • origineel / duplicaat: 12 euro
  • Spoedprocedure met levering in de gemeente: 125 euro

4.6. Afgifte van immatriculatieattest:

  • origineel: 5 euro;
  • duplicaat: 10 euro.

4.7. Afgifte van reispas aan kinderen (-18 jaar):

  • gewone procedure: de aangerekende prijs + 0,50 euro ( momenteel 35,50 euro);
  • spoedprocedure met levering in de gemeente: de aangerekende prijs + 0,50 euro (momenteel 210,50 euro);
  • superdringende procedure, aangevraagd in de gemeente, met afhaling Brussel: de aangerekende prijs + 0,50 euro (momenteel 270,50 euro).

 

4.8. Afgifte van reispas aan volwassenen (+18 jaar):

  • gewone procedure: de aangerekende prijs + 0,50 euro (momenteel 65,50 euro);
  • spoedprocedure met levering in de gemeente: de aangerekende prijs + 0,50 euro (momenteel 240,50 euro);
  • superdringende procedure, aangevraagd in de gemeente, met afhaling Brussel: de aangerekende prijs + 0,50 euro (momenteel 300,50 euro).

 

4.9. Afgifte van rijbewijzen:

  • voorlopig rijbewijs: 25 euro;
  • origineel rijbewijs: 25 euro;
  • internationaal rijbewijs: 16 euro;

 

4.10. Voornaamswijziging:

  • per aanvraagdossier: 180 euro;
  • Er is een vrijstelling van retributie voornaamswijziging voor transgenders en personen van vreemde nationaliteit die een verzoek tot verkrijging van de Belgische nationaliteit hebben ingediend en niet over een voornaam beschikken.
  • De ambtenaar van de burgerlijke stand neemt een beslissing binnen de drie maanden na de indiening van het verzoek van voornaamswijziging.

4.11. Afgifte van trouwboekje:

  • prijs: 15 euro.

4.12: Organisatie huwelijk:

  • Huwelijk op weekdagen:
    • zonder receptie: 0 euro;
    • met receptie (beperkt tot 40 personen): 100 euro.
  • Huwelijk op zaterdag en op vrijdag na Hemelvaart, 11 juli, 2 november en 26 december:
    • zonder receptie: 100 euro;
    • met receptie (beperkt tot 40 personen): 200 euro.  
  • Op zondag en wettelijke feestdagen worden geen huwelijken gesloten.

Artikel 5:

De retributie moet onmiddellijk betaald worden bij de aanvraag of uiterlijk bij het afleveren van de stukken of het leveren van de prestatie.

Artikel 6:

Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.

Artikel 7:

Dit reglement wordt overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

Artikel 8:

Dit reglement wordt afgekondigd en bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286, §1, 1° en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 1 januari 2025.  De voorgaande beslissing van 21 december 2023 eindigt op 31 december 2024.