Ecowerf heeft een nieuwe raamovereenkomst afgesloten voor de levering van zowel compostbakken en aanbouwelementen, als compostvaten en beluchtingsstokken, met respectievelijk ECOO en SULO. Door de samenaankoop, georganiseerd door Ecowerf, kan het compostmateriaal tegen een goedkopere prijs ter beschikking van de inwoners gesteld worden dan op de privémarkt.
Voorzieningen voor thuiscompostering komen conform het Ministerieel besluit van 15 maart 2023 niet meer in aanmerking voor investeringssubsidies. Door het wegvallen van de subsidie, is aan de kostdekkende voorwaarde van de retributie niet meer voldaan en dient de verkoopprijs van het compostmateriaal aangepast te worden.
Het reglement dient aangepast te worden vanaf 01/03/2025 met het uniform tarief voorgesteld door Ecowerf voor de doorverkoop van compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken aan de inwoners van de gemeente.
De tarieven voorgesteld door Ecowerf voor de doorverkoop van compostmateriaal aan de inwoners van de gemeente ligt in de lijn van de aankoopprijs waaraan de gemeente het betreffende materiaal kan aankopen en bedraagt :
- 65,00 € voor een compostvat (aankoopprijs 64 €)
- 8,50 € voor een beluchtingsstok (aankoopprijs 8,50 €)
- 100,00 € voor een compostbak in kunststof (aankoopprijs 103 €)
- 75,00 € voor een aanbouwmodule in kunststof (aankoopprijs 75 €)
De beslissing van de gemeenteraad van 28 november 2024 - contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep als de inzameling op een recyclagepark - aanslagjaar - 2025.
De gemeente deed, met ingang van 13 november 2013, beheersoverdracht aan EcoWerf voor de inzameling van de hiernavolgende fracties van het huishoudelijk afval: het gewoon huisvuil, gft, pmd, papier en karton, oude metalen en grofvuil (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval).
De huis-aan-huis inzameling van het gewoon huisvuil en gft (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval) werd, bij besluit van de gemeenteraad op 10/09/2015, geautomatiseerd.
Deze automatisering impliceert dat de voormelde afvalfracties dienen te worden aangeboden in daartoe ter beschikking gestelde containers, voorzien van een elektronische gegevensdrager die toelaat de aanbieder te identificeren, en dat het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.
De gemeente deed, met ingang van 13 november 2013, beheersoverdracht aan de intergemeentelijke vereniging EcoWerf voor de uitbating van het gemeentelijke recyclagepark.
De uitbating van het recyclagepark in de gemeente werd bij besluit van de gemeenteraad van 20 januari 2005 geautomatiseerd.
Deze automatisering impliceert dat de bezoeker van het recyclagepark zal worden geïdentificeerd en dat zijn bezoek aan het recyclagepark zal worden geregistreerd, alsook dat de aangevoerde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen zullen worden geregistreerd.
In zitting van 9 oktober 2019 heeft de raad van bestuur van Ecowerf goedkeuring verleend aan de inzameling van papier en karton in minicontainers;
Het betreft een uniform inzamelsysteem van papier en karton in gele rolcontainers van 240 liter (een andere maat kan op aanvraag). Het huren en gebruiken van deze container is voor de inwoners optioneel. De inwoner heeft de mogelijkheid om het papier en karton naar het recyclagepark te brengen. De inwoner betaalt het standaard tarief voor de huur van deze container. De containers worden bij ophaling niet gewogen;
Het masterplan recyclageparken van Ecowerf werd goedgekeurd door de raad van bestuur;
Vanaf 1 januari 2022 is er een aanvaardingsplicht voor afgedankte matrassen (art. 3.4.8.1 Vlarema) gelden. Dit betekent dat de matrassen gratis aanvaard moeten worden bij de aanbieding op de recyclageparken en bij de huis-aan-huis inzameling (voorrijkost mag wel aangerekend blijven worden).
In 2022 is Ecowerf gestart met de verkoop van compostvaten en -bakken op de recyclageparken die tot het masterplan behoren en streeft ernaar om te werken met een uniform tarief dat van toepassing is voor alle lokale besturen, ook voor diegene die nog zelf de compostvaten en - bakken verkopen.
Het reglement werd aangepast met het uniform tarief voorgesteld door EcoWerf vanaf 01/01/2022 voor de doorverkoop aan de inwoners van de gemeente voor compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken;
Eind 2024 heeft Ecowerf een nieuwe raamovereenkomst afgesloten voor de levering van zowel compostbakken en aanbouwelementen, als compostvaten en beluchtingsstokken, met respectievelijk ECOO en SULO. Door de samenaankoop, georganiseerd door Ecowerf, kan het compostmateriaal tegen een goedkopere prijs ter beschikking van de inwoners gesteld worden.
Het reglement dient aangepast te worden vanaf 01/03/2025 met het uniform tarief voorgesteld door Ecowerf voor de doorverkoop van compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken aan de inwoners van de gemeente.
Het nieuwe uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval voor de periode 2023 - 2030 van 26 mei 2023 vervangt het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016 - 2022. Concreet werkt het plan aan een verdere afbouw van de hoeveelheid restafval onder andere door de veralgemeende inzameling van bioafval, een aanvaardingsplicht voor wegwerpluiers gekoppeld aan een selectieve inzameling, correctere inzamelformules voor bedrijven en het versterken van het zespijlerbeleid tegen zwerfvuil.
Sinds 1 januari 2023 mogen alle plastic en aluminium koffiecapsules en ander drankcapsules in de pmd-zak. De capsules moeten doorprikt zijn, maar hoeven niet leeggemaakt te worden. De definitie van pmd dient derhalve verruimd te worden.
Ook de sorteerboodschap voor papier en karton is uitgebreider gesteld, o.a. kartonnen bekers voor warme dranken mogen toegevoegd worden.
Mest van (kleine) huisdieren mag sinds 2019 in kleine hoeveelheden bij het gft-afval. Het komt aan de verwerkers toe te bepalen of zij dit toestaan. Vlaco hanteert de norm van 10 % als kleine hoeveelheid. gezien de stijgende vraag om o.a. hondenpoep bij de gft te mogen deponeren en gezien de gewijzigde verwerkingstechnieken binnen EcoWerf, wordt het mogelijk gemaakt dergelijke kleine hoeveelheden mee te geven bij de gft-ophaling. De definitie van gft dient hiervoor aangepast te worden.
In 2019 werd de sorteerboodschap voor de PMD-zak uitgebreid naar alle plastiekverpakkingen waardoor het zinvol wordt geacht om bijkomend een zak van 90 liter aan te bieden. Het gemiddeld ingezameld gewicht/volume PMD is merkbaar hoger dan vroeger. Zo steeg het gemiddeld gewicht van 15 kg/inwoner/jaar naar 25 kg/inwoner/jaar. Fost Plus stelt momenteel 3 standaard formaten ter beschikking: 60 L, 90 L en 120 L. De 120 L-zak is voorbehouden voor scholen en verenigingen. De evaluaties van het gebruik van de 90 L-zak bij andere intercommunales zijn positief. Voorafgaand aan een potentiële invoering van de zakken voor inzameling van pmd, werd het 90 L-formaat eveneens getest door de medewerkers van Ecowerf. de pmd-zakken van 90 liter werden voorzien van inhoud en op een waarheidsgetrouw parcours geplaatst, samen met andere pmd-zakken van 60 liter. De zakken werden vervolgens getest door een ervaren lader en een lader die recent in dienst is gekomen. bij de test inzameling hielden de medewerkers rekening met het inwerpen van de zakken; het hanteren van meerdere pmd-zakken van beide formaten (zowel volle zakken, als half gevulde zakken); het botsen van zakken tegen de trog; en tenslotte zakken die te zwaar of met verkeerde inhoud gevuld zijn. de testinzameling heeft op geen van deze onderdelen moeilijkheden aan het licht gebracht. Er werd geen noemenswaardig verschil gemerkt met een pmd-zak van 60 liter. Deze test werd bijgevolg positief bevonden door EcoWerf.
EcoWerf organiseerde een aanbesteding voor de levering van zakken voor inzameling pmd waarbij reeds de 90 l-zakken werden voorzien.
In april 2022 heeft de 3-jaarlijkse evaluatievergadering m.b.t. de tarieven plaatsgevonden. Vanaf 1 januari 2023 traden nieuwe tarieven in voege en vanaf 1 januari 2025 zou een indexeringsformule toegepast worden. Daar de automatische indexering vanaf 2023 niet in het contantbelastingsreglement van 30 november 2023 opgenomen is en het duidelijker is voor de belastingbetaler om de effectieve bedragen te kennen, dient het reglement jaarlijks aangepast te worden met vermelding van de geïndexeerde bedragen.
De kosten voor de huis-aan-huis inzameling van het gewoon huisvuil, gft, papier en karton, oude metalen en grofvuil (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval) en kosten voor de uitbating van het gemeentelijk recyclagepark, en meer in het bijzonder hiermee verbonden kosten voor inzameling en verwerking van de daar aangeboden afvalstoffen, wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën.
De kosten voor de huis-aan-huis inzameling en de kosten voor inzameling en verwerking van de op het recyclagepark aangebrachte afvalstoffen, zullen verhaald worden op de aanbieders via een gedifferentieerde contantbelasting.
Deze contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de fractie en volume of het gewicht van de aangeboden afvalstoffen.
De invoering van een dergelijke gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe om het principe van ‘de vervuiler betaalt’ toe te passen, om alzo prioriteit te verlenen aan afvalvoorkoming en slechts in tweede instantie het hergebruik en tenslotte de recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen te stimuleren.
Dergelijke gedifferentieerde contantbelasting is in combinatie met de basisfinanciering vanuit de algemene middelen van de gemeente een optimale invulling van het principe van ‘de vervuiler betaalt’.
Er wordt gestreefd om de contantbelasting op het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen (en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen) in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
De kostprijs van een PMD-zak van 60 liter bedraagt 15 cent. Fost Plus heeft de prijs voor de zak van 90 liter vastgesteld op 20 cent per zak.
Volgens de toegepaste indexeringsformule bij Ecowerf is er een stijging van de basisprijzen voor het jaar 2025 van 3,16 %.
De tarieven die voor indexering in aanmerking komen zijn de basistarieven. De tarieven van gebruiksrecht en aanbieding worden pro rata berekend aan de hand van het volume van de betrokken container.
- voor de huis-aan-huisinzameling betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, aanbieding en gebruiksrecht
- voor de sorteerstraten betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, beheerskost
- voor het recyclagepark op basis van volume betreft het de tarieven :
° volume grofvuil (per 0,5 m³) en de stukprijzen
° volumetarieven op basis van het voertuig (voetganger, auto, auto-aanhangwagen, bestelwagen,..)
Voorzieningen voor thuiscompostering komen conform het Ministerieel besluit van 15 maart 2023 niet meer in aanmerking voor investeringssubsidies. Door het wegvallen van de subsidie, is aan de kostdekkende voorwaarde van de retributie niet meer voldaan en dient de verkoopprijs van het compostmateriaal aangepast te worden.
De tarieven voorgesteld door Ecowerf voor de doorverkoop van compostmateriaal aan de inwoners van de gemeente ligt in de lijn van de aankoopprijs waaraan de gemeente het betreffende materiaal kan aankopen en bedraagt :
- 65,00 € voor een compostvat (aankoopprijs 64 €)
- 8,50 € voor een beluchtingsstok (aankoopprijs 8,50 €)
- 100,00 € voor een compostbak in kunststof (aankoopprijs 103 €)
- 75,00 € voor een aanbouwmodule in kunststof (aankoopprijs 75 €)
De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt het heffen van deze belasting waarbij een evenwichtige verdeling van de belastingdruk wordt nagestreefd.
De belastingen zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen.
Artikel 1:
Er wordt een contant belasting gevestigd voor:
1° de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval, het papier en karton en grofvuil (en het gelijkaardig bedrijfsafval);
2° de inzameling van op het recyclagepark aangeboden afvalstoffen;
3° de inzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval en papier en karton via sorteerstraten.
Artikel 2:
De volgende definities zijn van toepassing in dit reglement:
§ 1. Definities algemeen:
1° Aansluitpunt (ASP):
1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden,
2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden, en
3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- , jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
2° Aansluitpunt commercieel:
Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
De juiste oppervlakte van het commercieel aansluitpunt wordt vastgesteld hetzij op basis van de goedgekeurde bouwvergunning, hetzij op basis van de afgesloten huurovereenkomst.
3° Aorta: de databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het EcoWerf-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.
De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen.
Wanneer niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terug betaald worden.
4° DifTar-rekening: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.
5° Gebruikersgroep: een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).
6° Ondergrondse afvalcontainer: een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.
7° Referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
8° Recyclagepark: een bij toepassing van VLAREMA vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht van op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.
9° Sorteerstraat: een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton.
10° Toegangskaart: elektronische kaart op naam van de referentiepersoon die bij aanbieding toegang verleent tot de ondergrondse containerterminal (OCT) en het gemeentelijk recyclagepark (recyclagepark Bertem). De kaart registreert de gebruiker en het volume of het gewicht van de aangeboden fractie. Elke gebruiker en bij uitbreiding ook de kaart maakt deel uit van een door EcoWerf gedefinieerde gebruikersgroep.
§ 2. Definities afvalfracties:
1° Afgedankte elektrische en elektronische apparaten: apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet-verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.
2° Asbestcement: alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, …
3° Boomstronken: alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.
4° Bouwafval: zuivere steenslag, betonblokken, versteende cement, gips, kalk, plaasterplaten (o.a. Gyproc), asbest-cementplaten (o.a. Eternit) , cellenbeton (o.a. Ytong), keramiek, asfalt van opritten, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van grote hoeveelheden bouwafval, beton vermengd met ijzer, glas, hout en/of aarde.
5° Cellenbeton: alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
6° E.P.S.: zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten,…
7° Frituurolie en afgelaten motorolie: alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie, frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb’s of andere giftige stoffen.
8° Gips en kalk: bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt,…
9° Glas: hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of gelijkaardige bedrijfsactiviteiten, ontdaan van dopsels, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen van tv’s,…
10° Gras- en bladafval: alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.
11° Groenafval: organisch composteerbaar afval zoals plantenresten, haagscheersel, snoeihout, bladeren, organisch afval uit parken en plantsoenen, boomstronken, gazon - en wegbermmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
12° Groente-, fruit- en tuinafval (gft): organisch composteerbaar afval zoals schillen en resten van fruit (ook citrusvruchten), groenten en aardappelen; dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten; broodresten; koffiedik en papieren koffiefilters; papier van keukenrol; noten en pitten; vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen …); vaste zuivelproducten (kaasresten); eieren en eierschalen; fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout …); kamer- en tuinplanten; schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout; mest van huisdieren met een maximum van 10 % per aangeboden hoeveelheid in de gft-container. Dit alles ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden.
13° Grofvuil: alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw - en sloopafval, matrassen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
14° Harde plastics: alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen, bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslang, verpakkingen van voedings- waren, plastic blisters en straps, cd’s, dvd’s en videobanden (restafval),...
15° Herbruikbare goederen: alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed,…
16° Huishoudelijk afval: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
17° Keramiek: alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit zoals wc-potten, lavabo’s, tegels, stenen borden en tassen, porselein,… met uitzondering van steenafval.
18° Klein Gevaarlijk Afval (KGA): de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA.
19° Kurk: alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking,…
20° Oude Metalen: alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkingen, kga en elektrische en elektronische toestellen.
21° Papier en karton: kranten en tijdschriften, folders uit de plastic verpakking, printpapier en alle verpakkingen uit papier en karton die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van vuil en vettig papier of karton, behangpapier, cellofaanpapier en aluminiumfolie en -zakjes.
22° Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd): flessen, flacons, schaaltjes, vlootjes, bakjes, potjes, tubes, folies, zakken, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, aluminium bakjes en schaaltjes, deksels, doppen, kroonkurken, drankcapsules en drankkartons, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.
23° Sloophout: alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbilzen.
24° Snoeihout: alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel.
25° Steenafval: zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest,…
26° Textiel: alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
27° Landbouwfolie: kuilfolie (zwart/wit/zwart-wit) of rek/wikkelfolie (groen/wit) die wordt gebruikt in het kader van een landbouw, tuinbouw- of veeteeltactiviteit.
Artikel 3:
De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang van de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis-inzameling, de inzameling via het recyclagepark en de sorteerstraten.
Artikel 4:
§ 1. Huis-aan-huisinzameling
De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.
a) Huisvuil
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen huisvuil |
0,31 |
0,31 |
Per aanbieding 40 L-container |
0,65 |
- |
Per aanbieding 120 L-container |
0,65 |
0,65 |
Per aanbieding 240 L-container |
1,30 |
1,30 |
Per aanbieding 360 L-container[1] |
1,95 |
1,95 |
Per aanbieding 1100 L-container |
6,60 |
6,60 |
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,70 |
- |
120 L-container |
0,70 |
1,90 |
240 L-container |
1,40 |
2,55 |
360 L-container |
2,06 |
2,72 |
1100 L-container |
3,83 |
7,29 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
b) Gft-afval
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen gft |
0,21 |
0,21 |
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,70 |
- |
120 L-container |
0,70 |
1,90 |
240 L-container |
1,40 |
2,55 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
c) Pmd
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per zak van 60 L |
0,15 |
0,15 |
Per zak van 90 L |
0,20 |
0,20 |
d) Grofvuil
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Voorrijkost op afroep |
12,50 |
12,50 |
Verwerking per begonnen 0,5 m³ |
8,25 |
8,25 |
of
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
1-persoonsbed |
8,25 |
8,25 |
2-persoonsbed |
16,50 |
16,50 |
Zetel: 1-zit |
8,25 |
8,25 |
Zetel: 2-zit |
16,50 |
16,50 |
Zetel: 3-zit |
24,75 |
24,75 |
Stoel (2 stuks) |
8,25 |
8,25 |
(Tuin-)tafel |
8,25 |
8,25 |
e) Papier en karton
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,70 |
|
240 L-container |
0,70 |
2,55 |
500 L-container[2] |
2,15 |
3,31 |
1100 L-container |
4,72 |
7,29 |
Inwoners die uitzonderlijk een hoeveelheid huisvuil wensen aan te bieden die groter is dan de gebruikte container kunnen tot 3 maal per jaar, mits een aanvraag minimaal 1 werkdag voor de ophaaldag, maximaal 6 zakken (maximaal 60l) aanbieden naast de container. Wanneer dit ontoereikend is kan men kiezen voor inzameling op afroep waarbij de voorrijkost wordt aangerekend. In beide gevallen wordt het huisvuil gewogen en aangerekend.
De 360L container kan niet afzonderlijk gehuurd worden. Deze worden alleen in een set van 3 stuks aangeboden als alternatief voor een 1100L container wanneer de 1100L container niet geledigd kan worden door het ingezette materieel van EcoWerf.
De 500L container wordt enkel in zeer specifieke gevallen na goedkeuring door EcoWerf toegekend.
§ 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
Huisvuil (kg) |
0,31 |
0,31 |
gft (kg) |
0,21 |
0,21 |
Beheerskost (maand) |
3,33 |
6,66 |
§3. Inzameling via DifTar recyclagepark op volume
De contantbelasting in functie van volume van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven.
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Bezoek aan het reyclagepark |
||
- Auto, voetganger, fiets |
3,09 |
6,19 |
- Aanhangwagen |
9,28 |
18,57 |
- Bestelwagen |
24,76 |
37,14 |
Asbestcement, kga, aeea, matrassen, papier en karton |
Een voertuig dat enkel asbestcement, papier en karton, kga, aeea en/of matrassen aanvoert, heeft gratis toegang |
|
Gratis toegangsbeurten per jaar |
- 4 toegangsbeurten per aansluitpunt - Een personenwagen, fietser of voetganger wordt verrekend als 1 gratis toegangsbeurt - Een bestelwagen kan geen gebruik maken van de gratis beurten - Een aanhangwagen wordt geteld als 2 toegangsbeurten |
|
Landbouwfolie[3] |
|
4,13 per begonnen 0,5m³ |
Tarief grote hoeveelheden |
Vanaf het 19e bezoek binnen hetzelfde kalenderjaar worden de KMO-tarieven van toepassing op de betrokken particulier |
|
Bijkomend tarief voor grofvuil:
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Verwerking per begonnen 0,5 m³ |
8,25 |
8,25 |
of per specifieke fractie: |
|
|
1-persoonsbed |
8,25 |
8,25 |
2-persoonsbed |
16,50 |
16,50 |
Zetel: 1-zit |
8,25 |
8,25 |
Zetel: 2-zit |
16,50 |
16,50 |
Zetel: 3-zit |
24,75 |
24,75 |
Stoel (2 stuks) |
8,25 |
8,25 |
(Tuin-)tafel |
8,25 |
8,25 |
Voor het aanbieden van landbouwfolie schrijft de gemeente de land- en tuinbouwers aan. Met dit schrijven kan men zich tijdens de gecommuniceerde periodes aanbieden op het recyclagepark van de eigen gemeente.
Artikel 5:
Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Artikel 6:
§ 1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de container is maandelijks verschuldigd.
§ 2. De gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert. De contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.
§ 3. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit in functie van de gebruikte containers:
Aantal en type containers |
Voorschot (euro) |
1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container |
50,00 |
per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat |
100,00 |
per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers |
500,00 |
per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
25,00 |
per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
75,00 |
§ 4. Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval of in geval van sorteerstraat bij een gewichtsmeting, zal de contantbelasting zoals bepaald in artikel 3, in mindering worden gebracht van het vooraf betaald bedrag. De contantbelasting zal worden afgerond tot op 2 cijfers na de decimaal.
Artikel 7:
§ 1.Iedere referentiepersoon die geregistreerd staat in Aorta beschikt over een DifTar-rekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van EcoWerf betaald kan worden.
Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 euro wordt een betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.
De containers zullen niet meer geledigd worden of de sorteerstraat zal niet meer toegankelijk zijn van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 euro.
Indien de niet geledigde container niet tijdig wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de gemeente worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijk belastingreglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.[4]
Bij afmelding (verhuis, overlijden, …) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.
§ 2. De personen die gebruik maken van de voorgeschreven pmd-zakken zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).
§ 3. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts één maal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.
§ 4. Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en/of gestolen toegangskaart of een extra toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van 5,00 euro. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.
Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur.
De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 4 weken.
Artikel 8:
Er wordt een retributie geheven voor de doorverkoop aan de inwoners van de gemeente van compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken.
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
- € 65,00 voor een compostvat
- € 8,50 voor een extra beluchtingsstok
- € 100,00 voor een compostbak (kunststof)
- € 75,00 voor een aanbouwmodule (kunststof)
De retributie dient onmiddellijk contant betaald te worden of na toezending van een factuur.
De door de gemeente verkochte compostvaten, compostbakken, aanbouwmodules en beluchtingsstokken mogen enkel gebruikt worden op het door de koper opgegeven adres, gelegen op het grondgebied van de gemeente Huldenberg.
Artikel 9:
Bij ontstentenis van betaling wordt de contantbelasting conform artikel 4, § 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.
Door de opname in een kohier verkrijgt de belasting vanaf dan alle kenmerken van een kohierbelasting, met inbegrip van een betalingstermijn van twee maanden en een bezwaartermijn van drie maanden vanaf de de datum waarop de belastingplichtige het aanslagbiljet heeft ontvangen. Het aanslagbiljet wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van de verzending van het aanslagbiljet. Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending.
De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.
Artikel 10:
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar op afgiftebewijs indienen tegen deze contantbelasting bij het College van Burgemeester en Schepenen, dat handelt als administratieve overheid.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het bezwaarschrift moet op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning/aanrekening op de DifTar-rekening.
Indien de belasting ingekohierd werd, moet een bezwaarschrift ingediend worden op straffe van verval binnen drie maanden vanaf de datum waarop de belastingplichtige het aanslagbiljet ontvangen heeft. Het aanslagbiljet wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van de verzending van het aanslagbiljet. Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending. Als het bestuur en de belastingplichtige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen, wordt het aanslagbiljet geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop het aanslagbiljet toegankelijk wordt voor de belastingplichtige.
Het lokaal bestuur biedt, met toepassing van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, de mogelijkheid aan om bezwaarschriften via elektronische weg in te dienen. De indiening van het bezwaarschrift via elektronische weg geldt als uitdrukkelijke instemming van de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger om berichten binnen de bezwaarprocedure via elektronische weg uit te wisselen. Als het bezwaarschrift verzonden wordt via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van het bezwaar.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd, binnen vijftien kalenderdagen na indiening ervan.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Wat betreft de geschillenbeslechtiging inzake een retributie zijn de gewone burgerlijke rechtbanken bevoegd.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan EcoWerf.
Artikel 11:
Dit reglement zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden.
Artikel 12:
Het contantbelastingreglement op de inzameling van huishoudelijk afval huis-aan-huis, via sorteerstraten, op afroep en op het recyclagepark d.d. 28 november 2024 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van dit reglement.
Artikel 13:
Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2025.
Artikel 14:
De gemeenteraad gelast het College van Burgemeester en Schepenen met de uitvoering van dit besluit.
[1] 360 L-containers worden enkel geleverd per set van 3.
[2] Dit formaat wordt enkel in zeer specifieke gevallen na goedkeuring door EcoWerf, toegekend.
[3] De gemeente schrijft de land- en tuinbouwers aan. Met dit schrijven kan men zich tijdens de gecommuniceerde periodes aanbieden op het recyclagepark van de eigen gemeente.
[4] De gemeente beslist of ze deze paragraaf invoert of niet.