Het huidige reglement "contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep als de inzameling op een recyclagepark" dient aangepast te worden daar de tarieven voor compostvaten en -bakken wijzigen vanaf 1 januari 2022.
De beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2020 - contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep als de inzameling op een recyclagepark.
Vanaf 2022 worden door Ecowerf een aantal nieuwigheden doorgevoerd en dienen de bestaande tarieven aangepast te worden.
De gemeente deed, met ingang van 13 november 2013, beheersoverdracht aan EcoWerf voor de inzameling van de hiernavolgende fracties van het huishoudelijk afval: het gewoon huisvuil, gft, pmd, papier en karton, oude metalen en grofvuil (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval).
De gemeente deed, met ingang van 28 september 2017, beheersoverdracht aan EcoWerf voor de inzameling van zachte plastics.
De huis-aan-huis inzameling van het gewoon huisvuil en gft (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval) werd, bij besluit van de gemeenteraad op 10/09/2015, geautomatiseerd.
Deze automatisering impliceert dat de voormelde afvalfracties dienen te worden aangeboden in daartoe ter beschikking gestelde containers, voorzien van een elektronische gegevensdrager die toelaat de aanbieder te identificeren, en dat het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.
De gemeente deed, met ingang van 13 november 2013, beheersoverdracht aan de intergemeentelijke vereniging EcoWerf voor de uitbating van het gemeentelijke recyclagepark.
De uitbating van het recyclagepark in de gemeente werd bij besluit van de gemeenteraad van 20 januari 2005 geautomatiseerd.
Deze automatisering impliceert dat de bezoeker van het recyclagepark zal worden geïdentificeerd en dat zijn bezoek aan het recyclagepark zal worden geregistreerd, alsook dat de aangevoerde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen zullen worden geregistreerd.
In zitting van 9 oktober 2019 heeft de raad van bestuur van Ecowerf goedkeuring verleend aan de inzameling van papier en karton in minicontainers;
Het betreft een uniform inzamelsysteem van papier en karton in gele rolcontainers van 240 liter (een andere maat kan op aanvraag). Het huren en gebruiken van deze container is voor de inwoners optioneel. De inwoner heeft de mogelijkheid om het papier en karton naar het recyclagepark te brengen. De inwoner betaalt het standaard tarief voor de huur van deze container. De containers worden bij ophaling niet gewogen;
Het masterplan recyclageparken van Ecowerf werd goedgekeurd door de raad van bestuur;
Vanaf 1 januari zal er een aanvaardingsplicht voor afgedankte matrassen (art. 3.4.8.1 Vlarema) gelden. Dit betekent dat de matrassen gratis aanvaard moeten worden bij de aanbieding op de recyclageparken en bij de huis-aan-huis inzameling (voorrijkost mag wel aangerekend blijven worden).
In 2022 zal Ecowerf starten met de verkoop van compostvaten en -bakken op de recyclageparken die tot het masterplan behoren en streeft ernaar om te werken met een uniform tarief dat van toepassing is voor alle lokale besturen, ook voor diegene die nog zelf de compostvaten en - bakken verkopen.
De noodzaak om het huidige reglement aan te passen met het uniform tarief voorgesteld door EcoWerf vanaf 01/01/2022 voor de doorverkoop aan de inwoners van de gemeente voor compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken;
De kosten voor de huis-aan-huis inzameling van het gewoon huisvuil, gft, papier en karton, oude metalen en grofvuil (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval) en kosten voor de uitbating van het gemeentelijk recyclagepark, en meer in het bijzonder hiermee verbonden kosten voor inzameling en verwerking van de daar aangeboden afvalstoffen, wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën.
De kosten voor de huis-aan-huis inzameling en de kosten voor inzameling en verwerking van de op het recyclagepark aangebrachte afvalstoffen, zullen verhaald worden op de aanbieders via een gedifferentieerde contantbelasting.
Deze contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de fractie en volume of het gewicht van de aangeboden afvalstoffen.
De invoering van een dergelijke gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe om het principe van ‘de vervuiler betaalt’ toe te passen, om alzo prioriteit te verlenen aan afvalvoorkoming en slechts in tweede instantie het hergebruik en tenslotte de recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen te stimuleren.
Dergelijke gedifferentieerde contantbelasting is in combinatie met de basisfinanciering vanuit de algemene middelen van de gemeente een optimale invulling van het principe van ‘de vervuiler betaalt’.
Er wordt gestreefd om de contantbelasting op het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen (en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen) in de gemeenten zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
Ecowerf tracht samen met de lokale besturen de nodige initiatieven te nemen omtrent afvalpreventie. De samenaankoop van compostvaten en -bakken is hier één van. Door deze samenaankoop en door de subsidiëring van OVAM kunnen deze materialen aan gunstige voorwaarden aan de inwoners ter beschikking worden gesteld. De distributie van deze materialen gebeurt momenteel via door het lokaal bestuur gekozen kanaal. Vanaf 2022 zal EcoWerf starten met de verkoop van compostvaten en -bakken op de recyclageparken die tot het masterplan behoren. Een uniform tarief dat van toepassing is voor alle lokale besturen en voor EcoWerf is aangewezen. Om een tariefvoorstel te bepalen deed EcoWerf een vergelijking met de huidige tarieven bij de gemeentelijke vennoten, de tarieven op de privémarkt en de tarieven bij andere gemeenten en intercommunales. EcoWerf stelt volgende tarieven voor : compostvat 30 euro, compostbak 60 euro, aanbouwmodule 40 euro en extra beluchtingsstok 6 euro.
De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt het heffen van deze belasting waarbij een evenwichtige verdeling van de belastingdruk wordt nagestreefd.
De belastingen zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen.
Artikel 1:
Met ingang van 1 januari 2022 wordt er in de gemeente een contantbelasting gevestigd voor de huis-aan-huis inzameling van het gewoon huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval, papier en karton, grofvuil (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval), voor het ter inzameling en verwerking aanbieden van afvalstoffen die zijn toegelaten op het recyclagepark en voor de inzameling van het gewoon huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval en papier en karton via sorteerstraten.
Artikel 2:
De volgende definities zijn van toepassing in dit reglement:
Toegangskaart: elektronische badge op naam van de referentiepersoon die bij aanbieding toegang verleend tot de OCT en of recyclagepark(en). De badge registreert de gebruiker en het volume of het gewicht van de aangeboden fractie. Elke gebruiker en bij uitbreiding ook de badge maakt deel uit van een door EcoWerf gedefinieerde gebruikersgroep.
Gebruikersgroep: een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilie-adres geselecteerd worden, een elektronische toegangsbadge krijgen toegewezen en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).
Aansluitpunt (ASP):
1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden,
2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden, en
3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- of jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
Aansluitpunt commercieel:
Iedere entiteit, met een maximale oppervlakte van 200 m² (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooit (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten...) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
De juiste oppervlakte van het commercieel aansluitpunt wordt vastgelegd hetzij op basis van de goedgekeurde bouwvergunning, hetzij op basis van de afgesloten huurovereenkomst.
Aorta: de databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:
Om gebruik te kunnen maken van de dienstverlening voor de inzameling en de verwijdering van de aangeboden huishoudelijke afvalstoffen en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval en/of toegang te krijgen tot de recyclageparken, moeten de gezinnen of ondernemingen op het grondgebied van de gemeente zich laten registreren in Aorta. De registratie kan gebeuren bij de bevoegde gemeentedienst. Voor zover de gegevens van het gezin zijn opgenomen in het rijksregister (via het bevolkings- of vreemdelingenregister) is er geen afzonderlijke registratie vereist, maar voert EcoWerf de registratie uit op basis van deze gegevens.
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is er maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt er in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer, en het EcoWerf-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf, een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
In de databank wordt eveneens geregistreerd :
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of er aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.
De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen.
Wanneer er niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de mini-containers ophalen en eventueel de recyclageparkkaart blokkeren. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terugbetaald worden.
Referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
DifTar-rekeníng: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.
Huishoudelijk afval: Alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit.
Huisvuil: Alle afvalstoffen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding (en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit), die in het voorgeschreven recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen geborgen worden, met uitzondering van papier en karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval, groente-, fruit- en tuinafval (en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval) of groenafval, plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd) en andere verplicht in te zamelen selectieve afvalstoffen.
Grofvuil: Alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groente-, tuin- en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw- en sloopafval en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
Plastic flessen en flacons, Metalen verpakkingen en Drankkartons (PMD): Plastic flessen en flacons, schaaltjes, vlootjes en bakjes, potjes en tubes, folies, zakjes, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, bakjes en schaaltjes, deksels en doppen, metalen verpakkingen (inclusief kroonkurken) en drankkartons, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic flessen en flacons, schaaltjes, vlootjes en bakjes, potjes en tubes, folies, zakjes, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, bakjes en schaaltjes, deksels en doppen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.
Papier en karton: Alle dag-, week-, en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeizakken e.d.
Herbruikbare goederen: Alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed ...
Textiel: Alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten...), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit.
Frituurolie en afgelaten motorolie: Alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie. frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb's of andere giftige stoffen.
Klein Gevaarlijk Afval (KGA): De afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA.
Glas: Hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteiten, ontdaan van doppen, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen, e.d.
Hol Glas: Betreft alle flessen en bokalen.
Vlak glas: alle glazen voorwerpen zoals vensterglas ontdaan van inlijstingen, serreglas, niet-gewapend glas, die geen hol glas zijn.
Groente-, Fruit- en Tuinafval (gft): Organisch composteerbaar afval zoals aardappelschillen, schillen van citrus- of andere vruchten, groente- en fruitresten, doppen van noten, theebladeren en theezakjes, koffiedik en papieren koffiefilters, papier van keukenrol, plantaardig keukenafval en etensresten, verwelkte snijbloemen en kamerplanten, versnipperd snoeihout, haagscheersel, zaagmeel en schaafkrullen, gazonmaaisel in kleine hoeveelheden, bladeren, onkruid en resten uit groente- en siertuin en die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden.
Groenafval: Organisch composteerbaar afval zoals plantenresten, haagscheersel, snoeihout, bladeren, organisch afval uit parken en plantsoenen, boomstronken, gazon - en wegbermmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit.
Snoeihout: Alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel.
Gras- en bladafval: Alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.
Boomstronken: Alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.
Oude Metalen: Alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkinqen, kga en elektrische en elektronische toestellen.
Bouwafval: Zuivere steenslag, betonblokken, versteende cement, gips, kalk, plaasterplaten (o.a.Gyproc), asbest-cementplaten (o.a. Eternit) , cellenbeton (o.a. Ytong), keramiek, asfalt van opritten, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van grote hoeveelheden bouwafval, beton vermengd met ijzer, glas, hout en/of aarde.
Steenafval: Zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest ...
Keramiek: Alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit zoals wc-potten. lavabo's, tegels, stenen borden en tassen, porselein ... , met uitzondering van steenafval.
Gips en kalk: Bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt, ...
Cellenbeton: Alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit.
Asbestcement: Alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, ...
Sloophout: Alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbilzen.
E P.S.: Zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten ...
Harde plastics: Alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslang, verpakkingen van voedings- waren, plastic blisters en straps, cd's, dvd's en videobanden (restafval), ...
Afgedankte elektrische en elektronische apparaten: Apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet-verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.
Kurk: Alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking ...
Recyclagepark: Een bij toepassing van titel I van het VLAREM vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare afvalstoffen kunnen deponeren.
Composteersysteem: Een door de gemeente aangeboden composteervat (kunststof) of –bak (FSC-gelabeld hout), dat als doel heeft het thuiscomposteren van gft-afval te vereenvoudigen.
Sorteerstraat: een combinatie van (ondergrondse afvalcontainers) ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd,gft en papier & karton.
Artikel 3:
De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis inzameling dan wel de inzameling via het recyclagepark van het gewoon huisvuil, gft, pmd, snoeihout, grofvuil (en het daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval).
Artikel 4:
§1. DifTar huis-aan-huis inzameling
De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het gewogen gewicht of het volume van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen bedraagt:
Fractie |
Contantbelasting particulieren | Contantbelasting KMO |
a) huisvuil |
||
inzameling en verwerking |
||
per kg gewogen huisvuil |
€ 0,28 /kg |
€ 0,28 /kg |
aanbieding 40 l container |
€ 0,55 /aanbieding |
- |
aanbieding 120 l container |
€ 1,10 /aanbieding |
€ 1,10 /aanbieding |
aanbieding 240 l container |
€ 1,65 /aanbieding |
€ 1,65 /aanbieding |
aanbieding 360 l container** |
€ 5,59 /aanbieding |
€ 5,59 /aanbieding |
aanbieding 1100 l container /voorrijkost op afroep |
€ 75,00 /inzameling op afroep |
€ 75,00 /inzameling op afroep |
gebruiksrecht container |
||
container 40 l |
€ 0,84 /maand |
- |
container 120 l |
€ 0,84 /maand |
€ 1,84 /maand |
container 240 l |
€ 1,66 /maand |
€ 2,47 /maand |
container 360 l |
€ 1,81 /maand |
€ 2,64 /maand |
container 1100 l |
€ 4,58 /maand |
€ 7,07 /maand |
aankoop slot |
€ 25 /slot |
€ 25 /slot |
b) GFT-afval |
||
inzameling en verwerking |
||
per kg gewogen GFT-afval |
€ 0,18 /kg |
€ 0,18 /kg |
gebruiksrecht container |
||
container 40 l |
€ 0,84 /maand |
- |
container 120 l |
€ 0,84 /maand |
€ 1,84 /maand |
container 240 l |
€ 1,66 /maand |
€ 2,47 /maand |
container 1100 l |
€ 4,58 /maand |
€ 7,07 /maand |
aankoop slot |
€ 25 /slot |
€ 25 /slot |
c) PMD-afval (60 l zak) |
€ 0,15 /zak | € 0,15 /zak |
|
||
d) Grofvuil |
||
Voorrijkost op afroep |
€ 25 /aanleveringsbeurt |
€ 25 /aanleveringsbeurt |
Verwerking per pakket |
€ 7,50 /begonnen m³ |
€ 7,50 /begonnen m³ |
of |
||
éénpersoonsbed |
€ 7,50 |
€ 7,50 |
tweepersoonsbed |
€ 15,00 |
€ 15,00 |
zetel: éénzit |
€ 7,50 |
€ 7,50 |
zetel: tweezit |
€ 15,00 |
€ 15,00 |
zetel: driezit |
€ 22,50 |
€ 22,50 |
stoel (2 stuks) |
€ 7,50 |
€ 7,50 |
(tuin)tafel |
€ 7,50 |
€ 7,50 |
f) papier en karton |
||||
|
||||
gebruiksrecht container |
||||
container 40 l |
€ 0,84 /maand |
- |
||
container 240 l |
€ 0,84 /maand |
€ 2,47 /maand |
||
container 1100 l |
€ 4,58 /maand |
€ 7,07 /maand |
De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.
* Inwoners die uitzonderlijk een hoeveelheid huisvuil wensen aan te bieden die groter is dan de gebruikte container kunnen tot 3 maal per jaar, mits een aanvraag minimaal 1 werkdag voor de ophaaldag, maximaal 6 zakken (maximaal 60l) aanbieden naast de container. Wanneer dit ontoereikend is kan men kiezen voor inzameling op afroep waarbij de voorrijkost wordt aangerekend. In beide gevallen wordt het huisvuil gewogen en aangerekend.
**De 360L container kan niet afzonderlijk gehuurd worden. Deze worden alleen in een set van 3 stuks aangeboden als alternatief voor een 1100L container wanneer de 1100L container niet geledigd kan worden door het ingezette materieel van EcoWerf.
§2. DifTar recyclageparkpark
Volumepark
Fractie |
Contantbelasting particulieren | Contactbelasting KMO |
a) grofvuil |
||
Volume 1 perskamer |
€ 20,00 /perskamer |
€ 20,00 /perskamer |
of |
||
per pakket van 0,5 m³ |
€ 7,50 /begonnen 0,5 m³ |
€ 7,50 /begonnen 0,5 m³ |
of |
||
éénpersoonsbed |
€ 7,50 |
€ 7,50 |
tweepersoonsbed |
€ 15,00 |
€ 15,00 |
zetel: éénzit |
€ 7,50 |
€ 7,50 |
zetel: tweezit |
€ 15,00 |
€ 15,00 |
zetel: driezit |
€ 22,50 |
€ 22,50 |
stoel (2 stuks) |
€ 7,50 |
€ 7,50 |
(tuin)tafel |
€ 7,50 |
€ 7,50 |
Volumetarief |
Contantbelasting particulieren |
Contantbelasting KMO*** |
a) Bezoek aan het containerpark |
||
auto, voetganger, fiets |
€ 3,00 /beurt |
€ 6,00 /beurt |
aanhangwagen |
€ 9,00 /beurt |
€ 18,00 /beurt |
bestelwagen |
€ 24,00 /beurt |
€ 36,00 /beurt |
b) asbestcement, kga, aeea, matrassen, papier en karton |
een voertuig dat enkel asbestcement, kga of aeea, matrassen, papier en karton en zachte plastics vervoert, heeft gratis toegang tot het containerpark |
- |
c) Gratis toegangsbeurten per jaar |
4 per aansluitpunt; een personenwagen, fietser of voetganger wordt verrekend als 1 gratis toegangsbeurt. Een aanhangwagen wordt geteld als 2 gratis toegangsbeurten. Een bestelwagen kan geen gebruik maken van gratis toegangsbeurten. |
- |
d) Tarief grote hoeveelheden |
Vanaf het 19de bezoek binnen hetzelfde kalenderjaar worden de KMO- |
- |
*** KMO’s kunnen een specifieke toegangsbadge aanvragen als KMO.
Artikel 5:
Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Artikel 6:
1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contant- belasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kipbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen worden geregistreerd.
De contantbelasting betreffende het gebruik van de containers is maandelijks verschuldigd in de helft van de maand.
2. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit in functie van de gebruikte containers.
Aantal en type containers |
Voorschot |
1 of meerdere containers van 40 en 120 liter of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240 liter papier en karton-container |
50 euro |
Per container van 240 liter of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat |
100 euro |
Per container van 1100 liter of per set van 3 x 360 liter containers |
500 euro |
per 240 liter papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
25 euro |
Per 1100 liter papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
75 euro |
§ 3. Inzameling via sorteerstraat op gewicht
Fractie |
Contantbelasting particulieren | Contactbelasting KMO |
Huisvuil(kg) |
028 |
0,28 |
GFT (kg) |
0,18 | 0,18 |
Beheerskost (maand) |
3,53 |
7,06 |
Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval, zal de contantbelasting, zoals bepaald in artikel 4, in mindering worden gebracht van het vooraf betaalde bedrag. De contantbelasting voor het meegegeven gewicht zal afgerond worden tot op 2 cijfers na de decimaal.
Zodra het beschikbare bedrag lager is dan € 10,00 wordt een nieuwe betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. De containers worden niet meer geledigd van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan € 0. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.
Indien de niet-geledigde containers niet tijdig worden binnengehaald, kunnen ze worden geledigd aan het tarief vastgesteld in het gemeentelijk belastingreglement betreffende het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente.
Bij afmelding (verhuis, overlijden ...) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.
3. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven pmd-zakken en zakken voor de inzameling van zachte plastics (roze zak) zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).
4. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de Dif-tar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).
5. de gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze bewegingregistreert. de contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.
6. Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en geen mogelijkheid meer hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.
Artikel 7:
Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en of gestolen toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van € 5,00 €. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.
Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur.
De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 4 weken.
Artikel 8:
Er wordt een retributie geheven voor de doorverkoop aan de inwoners van de gemeente van compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken.
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
- € 30 voor een compostvat (incl. 1 beluchtingsstok)
- € 6 voor een extra beluchtingsstok
- € 60 voor een compostbak (kunststof)
- € 40 voor een aanbouwmodule (kunststof)
Artikel 9:
Bij ontstentenis van betaling wordt de contantbelasting conform artikel 4, § 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.
Door de opname in een kohier verkrijgt de belasting vanaf dan alle kenmerken van een kohierbelasting, met inbegrip van een betalingstermijn van twee maanden en een bezwaartermijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente/stad de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.
Artikel 10:
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar op afgiftebewijs indienen tegen deze contantbelasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning/aanrekening op de DifTar-rekening.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd, binnen vijftien kalenderdagen na indiening ervan.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan EcoWerf.
Artikel 11:
Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden.
Artikel 12:
De gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2020 betreffende “Contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling op afroep als de inzameling op een recyclagepark” eindigt op 31/12/2021.
Artikel 13:
Gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 14:
Dit reglement wordt overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur aan de toezichthoudende overheid en EcoWerf toegezonden.
Artikel 15:
Dit reglement wordt afgekondigd en bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286, §1, 1° en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 1 januari 2022.