In 2015 werd de gemeente Huldenberg gedagvaard door Dhr. Van Damme voor het historisch gevoerde beleid inzake trage wegen. Dit geschil resulteerde in een dadingsovereenkomst tussen de gemeente en Dhr. Van Damme (GR 18 juni 2015) waarbij de gemeente zich engageerde om 7 trage wegen per jaar aan te pakken.
Vervolgens werd een plan van aanpak voor de trage wegen opgesteld - een beleidsvisie, vastgesteld door de gemeenteraad op 29 september 2016 - en beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie voor deze materie. Via uitvoering van deze beleidsvisie kan antwoord geboden worden op het engagement dat aangegaan werd via de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
Het uitvoeren van dit plan van aanpak voor de trage wegen schept heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport, erfgoed en klimaat.
In overeenstemming met het decreet gemeentewegen stelde de gemeenteraad het grafisch plan voor de wijziging van voetweg 47 SAR voorlopig vast op 30 november 2023.
In 2020 werd een trage weg gerealiseerd die een doorsteek vorm tussen de Boesberg en de Burgemeestersstraat. Dit tracé volgt gedeeltelijk de historische tracés van voetwegen 44 en 47 SAR uit de Atlas der Buurtwegen.
Tegelijkertijd zijn twee overblijvende delen van diezelfde voetwegen 44 en 47 te Sint Agatha rode – verder TRW 44 SAR en TRW 47 SAR – overbodig geworden.
Duidelijker gesteld: Door deze fysiek geherwaardeerde verbinding tussen Boesberg en Burgemeestersstraat is het nodig om de juridische situatie hieraan aan te passen. Dit – zoals verder zal blijken – impliceert twee wijzigingsdossier. Op het terrein verandert er anno 2023 echter helemaal niets. Deze dossiers zijn een regularisatie van een bestaande, in 2020 geherwaardeerde toestand.
Voor het ontwerp van het grafisch plan tot wijziging van de gemeentewegen werd landmetersbureau Topomeasure aangesteld. Volgens de decretale richtlijnen werd voor de aparte schattingsverslagen landmeter VP Erkens aangesteld. Deze informatie werd tot twee wijzigingsdossiers samengesteld, respectievelijk voor de gemeentewegen 44 en 47 SAR.
Dit dossier moet dus samen beoordeeld worden met dossier TRW 44 SAR.
Het dossier werd door de gemeenteraad voorlopig vastgesteld op 30 november 2023. Een openbaar onderzoek werd georganiseerd tussen 22 december 2023 en 22 januari 2024 (besluit CBS 14 december 2023).
Artikel 17 §2 van het decreet gemeentewegen legt een openbaar onderzoek van 30 dagen en bekendmaking op, nadat het ontwerp van het grafisch plan tot wijziging van een gemeenteweg voorlopig werd vastgesteld door de gemeenteraad.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd tussen 22 december 2023 en 22 januari 2024 (besluit CBS 14 december 2023). Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De Deputatie en het Departement bezorgden het gemeentebestuur geen advies, zodat conform artikel 17§4 van het decreet gemeentewegen mag voorbij gegaan worden aan de adviesvereiste.
Dossiers TRW 44 en 47 SAR zijn eenvoudig te duiden middels onderstaand kaartje.
Zoals te zien bestaat het groene tracé – dat in 2020 werd geherwaardeerd – uit delen van historische tracés van 44 én 47SAR, te zien op de onderliggende scan van de Atlas der Buurtwegen. Dit is meteen ook een verklaring waarom dit tracé bestaat uit twee afzonderlijke dossiers. Het behelst immers twee trage wegen uit de Atlas der buurtwegen.
De geel-bruine aanduidingen op het kaartje zijn delen van wegen die officieel werden afgeschaft reeds ver in het verleden. Voor deze beoordeling spelen deze delen dus geen rol: ze zijn juridisch noch in de praktijk van enige tel.
De oranje lijn op het kaartje is een deel van voetweg 44 SAR dat momenteel geen openbare functie heeft. Dit deel is afgesloten met een poort, en vorm in de praktijk een loutere toegang tot weides en een serre. Er is geen doorgang mogelijk, en zeker niet tot aan TRW 48.
TRW 48 wordt momenteel gebruikt als een loutere private toegang tot een achtergelegen serre. Hoewel een openbaar doel voor TRW 48 kan onder zocht worden, kan vastgesteld worden dat de weg als verbindingsdwaarde geen doel heeft of kan hebben. Men kan op het einde van TRW 48 m.a.w. niet verder weg.
De combinatie van TRW 48 en het oranjes deel van TRW 44 gebruiken om dan naar TRW 47 te gaan heeft weinig zin, omdat de afstand quasi dezelfde is om dit via de bestaande ontsluiting aan de Wijmingenstraat te doen.
De uitloper van TRW 47 bovenaan de Verstrekenstraat/Boesberg – dus een deel tussen Chemin 19 en Verstrekenstraat – kan onmogelijk hersteld worden en dat is ook niet opportuun. Dit deel is reeds lang geleden ingepalmd door bebouwing en vertuining. Met het stukje Chemin 19 noordelijk kom je echter ook op de Verstrekenstraat/Boesberg uit, 65meter verder, én met een vriendelijker hellingspercentage. Het is dus logisch dat dit deel verdwenen is, niet geherwaardeerde wordt en middels deze dossiers ook zo geregulariseerd wordt. Een plannetje ter illustratie:
Deze dossiers zijn dus een combinatie van maatschappelijke evoluties en een herwaarderingsdossier van 2020. De nieuwe situatie die ontstaan is geeft antwoord aan deze ontwikkelingen, terwijl de mooie nieuwe verbinding tegemoet komt aan de hedendaagse mobiliteits- en recreatienoden.
Er wordt voorgesteld om de verbinding tussen chemin 19 en Wijmingenstraat voortaan onder één nummer TRW47 te vatten. Dat impliceert twee dossiers:
De voorgestelde verplaatsing heeft een positieve invloed op het bestaande netwerk van trage wegen aangezien het in de praktijk de juridische consolidatie van een geherwaardeerd tracé betreft. Voetweg 47 SAR wordt zo een vast onderdeel van een recreatief netwerk.
De beoogde wijziging sluit aan op een netwerk van trage wegen in een groter geheel van de Druivenstreek, het Dijleland en de groene gordel. Het maakt deel uit van een gebiedsdekkende toegankelijkheidsvisie voor het reservaat en ruimer, over de hele Dijlevallei.
De structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van gemeentewegen wordt gevrijwaard en verbeterd. De voorgestelde wijziging voldoet aan een huidige en toekomstige nood aan zachte mobiliteit op recreatief vlak (artikel 3 van het decreet Gemeentewegen).
Deze actie beantwoord aan de doelstelling uit het toetsingskader bij het Plan van Aanpak van 2016, als volgt:
De afzonderlijke schattingsverslagen over de meer- en minderwaarde verbonden aan deze regularisatie, opgesteld door Landmeter R. Erkens, vermeldt dat er geen vermogensaanwas of latente meerwaarde is. Samengevat is de redenering dat als een toestand op het terrein al geruime tijd bestaat, én geen aanpassingen aan het werkelijke tracé worden gedaan, er geen verschil tussen de huidige en de toekomstige toestand zal zijn. Artikel 28 van het decreet gemeentewegen wordt hiermee correct toegepast. Dit gegeven ondersteunt het voorstel tot regularisatie van de bestaande toestand.
Al deze overwegingen ondersteunen het voorstel tot de wijziging TRW 47 en 44 SAR .
Alle elementen in overweging genomen - aangevuld met het openbaar onderzoek, dat geen bezwaarschriften noch advies opleverde - wijst erop dat de hogervermelde redenering en argumentatie voor wat betreft de voorlopige vaststelling van 30 november 2023 stand houdt. Het dossier kan bijgevolg ook definitief vastgesteld worden.
Er is geen vermogensaanwas of latente meerwaarde geschat. De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot loutere dossierkosten. De budgetten hiervoor zijn voorzien.
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt het grafisch plan tot wijziging van gemeenteweg TRW 47 SAR definitief vast.
De gemeenteraad stelt het bijhorende schattingsverslag ter bepaling van de meer- en minderwaardebelasting voor de wijziging van gemeenteweg TRW 47 SAR definitief vast.
Artikel 2:
De bekendmakingsregels zoals vermeld in artikel 18 van het decreet gemeentewegen worden strikt opgevolgd.