Terug
Gepubliceerd op 27/06/2025

Besluit  Schepencollege

do 26/06/2025 - 09:00

Tijdelijke beperkingsmaatregelen op het wegverkeer: 20250020484 - Donkerstraat te Huldenberg - herstellingswerken

Aanwezig: Danny Vangoidtsenhoven, Burgemeester
Kamil Muyldermans, Rani Van Sever, Philippe Vervoort, Karin Devyver, Herman Depré, Schepenen
Caroline Peters, Algemeen directeur

Vergunning afgeleverd om tijdelijke verkeerssignalisatie te plaatsen op Donkerstraat: herstellingswerken Tussen 30 juni en 29 augustus 2025.

Voorgeschiedenis

Sam Van Eyck deed op 18 juni 2025 een aanvraag om herstellingswerken te organiseren in de Donkerstraat tussen 30 juni en 29 augustus 2025. 

Feiten en context

In de eerste fase zullen de kasseien verwijdert worden, daarna worden de boordstenen geplaatst. Na het bouwverlof zal er in augustus geasfalteerd worden en worden de belijningen aangebracht.

Juridische gronden

Wet over de politie over het wegverkeer, gecoördineerd door het KB van 16 maart 1968.
Artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
Decreet lokaal bestuur, artikel 56 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen, artikel 286 & 287 over de publiciteitsplicht, artikel 330 over de meldingsplicht.
KB van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
MB van 11 oktober 1976 over de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
MB van 7 mei 1999 over het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Algemene politieverordening met gemeentelijke administratieve sancties van Huldenberg van 26 april 2018.

Argumentatie

Deze situatie brengt hinder met zich mee. Om de veiligheid op het openbaar domein te waarborgen, zijn bijzondere verkeersmaatregelen nodig.

Besluit

Artikel 1:

§1. Tussen 30 juni en 29 augustus 2025 is het verkeer voor alle voertuigen verboden op de Donkerstraat ter hoogte van de kasseizone tussen: 

* Donkerstraat 34 en Donkerstraat 55.

§2. Het afsluiten van de rijbaan zal gebeuren door het plaatsen van telkens 2 nadars met daarop het verkeersbord C3 (verboden toegang) en de nodige verlichting en dit op 

* het kruispunt Donkerstraat 34;
* het kruispunt Donkerstraat 55.

 

Artikel 2:

§1. Tussen 30 juni en 29 augustus 2025 is het verkeer voor alle voertuigen verboden op de Donkerstraat, uitgezonderd plaatselijk verkeer tussen:

* Donkerstraat 34 en het kruispunt Dorpsstraat - Donkerstraat;
* het kruispunt Donkerstraat - Kleine Puystraat en Donkerstraat 55.

§2. Het verbod voor alle voertuigen, uitgezonderd plaatselijk verkeer wordt kenbaar gemaakt door het verkeersbord C3 (verboden toegang)+ onderbord "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" (UPV) + doodlopende straat (F45) en dit op 
* het kruispunt Dorpsstraat - Donkerstraat;
* het kruispunt Donkerstraat - Kleine Puystraat.

§3. Het verkeersbord C3 + UPV + F45 wordt naast de rijbaan geplaatst op bovenvermelde locaties.

 

Artikel 3:

§1. Er wordt een omleiding voorzien voor het doorgaand verkeer via Donkerstraat - Dorpsstraat - Langestraat - Kleine Puystraat en omgekeerd.

§2. De volledige omleiding zal aangeduid worden door de nodige verkeersborden F41bis.

 

Artikel 4:

 Tussen 30 juni en 29 augustus 2025 is er stilstaan en parkeerverbod op de Donkerstraat.


Artikel 5:

De aanvrager is verplicht om voorafgaand aan de aanvang van de werken duidelijk beeldmateriaal (foto’s) van de volledig en correct geplaatste signalisatie te bezorgen aan de dienst mobiliteit van het lokaal bestuur via mobiliteit@huldenberg.be


Artikel 6:

De aanvrager dient ten laatste vijf dagen voor aanvang van de werken de bewoners van de Donkerstraat schriftelijk te verwittigen van de mogelijke hinder.

 

Artikel 7:

§1. De aanvrager is verantwoordelijk voor het plaatsen van de nodige verkeerssignalisatie (nadars, borden, wegomleiding) voor aanvang van de werken en het verwijderen van deze signalisatie bij het einde van deze werken.

§2. De openbare weg (rijbaan en voetpad zone) dient na de werken vrijgemaakt te worden van afval en grondresten. Indien aan deze voorwaarde niet wordt voldoen, kan de Politie of gemeente een GASboete opleggen. Alle kosten voor het opkuisen van het openbaar domein, zullen worden verhaald op de aannemer. Eventuele aangerichte schade moet onmiddellijk hersteld worden.


Artikel 8:

De staat van het wegdek dient na de werken terug hersteld te worden zoals de staat van het wegdek dat werd aangetroffen voor de uitgevoerde werken.


Artikel 9:

De inbreuken op deze verordening worden bestraft met politiestraffen.

 

Artikel 10:

Dit besluit wordt bekend gemaakt op de gemeentelijke website.

 

Artikel 11:

Afschriften van dit besluit worden overgemaakt aan de griffies van de correctionele rechtbank en politierechtbank in Leuven, de zonechef van de politiezone Voer en Dijle,  de federale politie/dienst 101 in Leuven, de brandweer Overijse en de gemeentelijke technische diensten voor opvolging.