Terug
Gepubliceerd op 01/12/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 30/11/2023 - 19:00

Voorlopige vaststelling van het grafisch plan tot wijziging/verplaatsing van gemeenteweg TRW 32 SAR

Aanwezig: Jef Verbist, Voorzitter
Danny Vangoidtsenhoven, Burgemeester
Kamil Muyldermans, Philippe Vervoort, Luc Robijns, Greta Veeckmans, Schepenen
Katia della Faille de Leverghem, Gerda Vandenplas, Noël De Clerck, Herman Depré, Dominik Verhaegen, Jeroen Verheyden, Karin Devyver, Stany Lenseclaes, Sofie Pletinckx, Frederik Francois, Ewoud Van der Auwera, Raadsleden
Caroline Peters, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Yannick De Coster, Hanne Van Laer, Johan Deconinck, Raadsleden
Afwezig: Yasmin Fischer, Raadslid
Voorgeschiedenis

In 2015 werd de gemeente Huldenberg gedagvaard door Dhr. Van Damme voor het historisch gevoerde beleid inzake trage wegen. Dit geschil resulteerde in een dadingsovereenkomst tussen de gemeente en Dhr. Van Damme (GR 18 juni 2015) waarbij de gemeente zich engageerde om 7 trage wegen per jaar aan te pakken.

Vervolgens werd een plan van aanpak voor de trage wegen opgesteld - een beleidsvisie, vastgesteld door de gemeenteraad op 29 september 2016 - en beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie voor deze materie. Via uitvoering van deze beleidsvisie kan antwoord geboden worden op het engagement dat aangegaan werd via de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.

Het uitvoeren van dit plan van aanpak voor de trage wegen schept heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport, erfgoed en klimaat.

Feiten en context

Voor voet- of trage weg n° 32 Sint Agatha Rode – TRW 32 SAR - werd in de beleidsvisie voorgesteld om deze voetweg deels te supprimeren en deels te herwaarderen.

Gezien de nabijheid van Natuurreservaat Rodebos werd het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) bij de visie betrokken. Er werd synergie gevonden in een scenario waarbij TRW 32 SAR verplaatst wordt naar een tracé doorheen het reservaat.

Voor het ontwerp van het grafisch plan tot verplaatsing  van de gemeentewegen werd landmetersbureau Quadrant. Volgens de decretale richtlijnen werd voor het apart schattingsverslag door de gemeente landmeter VP Erkens aangesteld. Deze informatie werd tot één wijzigingsdossier voor de gemeenteweg 32 SAR samengesteld.

Advies/Openbaar onderzoek

Artikel 17 §2 van het decreet gemeentewegen legt een openbaar onderzoek van 30 dagen en bekendmaking op, nadat het ontwerp van het grafisch plan tot wijziging van een gemeenteweg voorlopig werd vastgesteld door de gemeenteraad.

De Deputatie en het departement bezorgen het gemeentebestuur overeenkomstig artikel 17§4 van het decreet gemeentewegen advies over het ontwerp van het grafisch plan tot wijziging van een gemeenteweg nadat het voorlopig werd vastgesteld door de gemeenteraad.

Argumentatie

Voor de realisatie van het plan van aanpak van de trage wegen (GR 29 september 2016) en het nakomen van de verplichtingen vanuit de dading (GR 18 juni 2015) werden gesprekken gestart met het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Een aanzienlijk aantal trage wegen lopen immers door reservaten en gebieden in beheer van het ANB.

De gemeente beoogde met het plan van aanpak met TRW 32 SAR een noord-zuid doorsteek tussen Onderbosstraat en Chemin 3 ter hoogte van Natuurreservaat Rodebos. ANB op haar beurt stelde voor om dergelijke doorsteek parallel aan de historische ligging van TRW 32 SAR maar 150 meter naar het westen te realiseren.

Getuige van de visie van ANB en de aandacht dat aan de trage wegen wordt geschonken zijn de dossiers TRW 50SAR (GR 1/3/2021 en 31/05/2021) en TRW 49 SAR (GR 1/3/2021 en 31/05/2021), beide een actualisatie, herwaardering van trage wegen doorheen het reservaat Rodebos geïnitieerd door ANB.

De gemeente herstelde een deel van TRW 40 SAR in 2023, eveneens in die omgeving als onderdeel van de ontsluiting van het natuurreservaat.

Combinatie van beide visies leidde tot het voorliggende voorstel, namelijk het historische tracé van 32 SAR 150m parallel te verschuiven naar het westen, om zodoende een bestaande doorsteek doorheen het reservaat Rodebos te consolideren.

Voor de duidelijkheid:

  • Het historische tracé van TRW 32 SAR bestaat op dit moment niet. Herstel van dit tracé zou het diagonaal doorsnijden van landbouwareaal betekenen
  • Het door ANB voorgestelde parallelle tracé doorheen het Natuurreservaat bestaat fysiek, maar heeft geen juridische basis via het decreet gemeentewegen of de Atlas der buurtwegen

Samengevat levert het verplaatsen van TRW 32 SAR de beoogde Noord-Zuid verbinding op, terwijl het meteen ook de bestaande verbinding doorheen het reservaat Rodebos juridisch verankerd.

Historisch gezien staat TRW 32 SAR aangeduid op de oudere kaarten: Ferrariskaart van 1777;  Atlas der Buurtwegen van 1841; Vandermaelen-kaarten (1846-1879) en de Popp-Kaarten (1842-1879).

Op de oudste luchtfoto’s vanaf 1971 is TRW 32 SAR op het terrein al helemaal verdwenen. Hoewel de gemeente geen bevoegdheid heeft zich bindend uit te spreken over eventuele verjaring, lijkt herstel van het historische tracé van TRW 32 SAR moeilijk te verdedigen, gezien uit de luchtbeelden blijkt dat de teloorgang zich vermoedelijk reeds meer dan 50 jaar geleden voltrok.  Een visie die mede ondersteund wordt door het bijgevoegde schattingsverslag.

De voorgestelde verplaatsing heeft een positieve invloed op het bestaande netwerk van trage wegen aangezien het in de praktijk de juridische consolidatie van een weg doorheen Natuurreservaat betreft.  Voetweg 32 SAR wordt zo een vast onderdeel van een recreatief netwerk.

De beoogde wijziging sluit aan op een netwerk van trage wegen in een groter geheel van de Druivenstreek, het Dijleland en de groene gordel. Het maakt deel uit van een gebiedsdekkende toegankelijkheidsvisie voor het reservaat en ruimer, over de hele Dijlevallei.

Het reservaat en het omliggende ecologisch en cultuurhistorisch erfgoed wordt hiermee adequaat ontsloten voor het publiek en vervult zodoende een maatschappelijke rol.

De structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van gemeentewegen wordt gevrijwaard en verbeterd. De voorgestelde wijziging voldoet aan een huidige en toekomstige nood aan zachte mobiliteit op recreatief vlak (artikel 3 van het decreet Gemeentewegen).

De verplaatsing van TRW 32 SAR beantwoord aan de doelstelling uit het toetsingskader bij het Plan van Aanpak van 2016, als volgt:

  • Het creëren van een goed en logisch netwerk van trage wegen. Er wordt over gewaakt dat er veel mogelijkheden zijn om lussen te maken en verschillende trajecten te volgen;
  • Veilig van- en naar de school, (sport)vereniging, RVT, culturele activiteit of buurtwinkel (zodat de auto een keertje aan de kant kan blijven staan);
  • Een netwerk van trage wegen in een groter geheel van de druivenstreek, het Dijleland en de groene gordel zowel functioneel als recreatief;
  • Voetwegen die al heel wat jaren fysiek verdwenen zijn, ongelukkig liggen en ook geen meerwaarde bieden, worden beter ook officieel afgeschaft volgens de juiste procedure zodat duidelijkheid en juridische zekerheid voor iedere betrokkene, op lange termijn ontstaat;
  • Waar mogelijk, worden logische alternatieven voorgesteld of bestaan ze. Dit om percelen beter in te delen, de voetwegen minder te laten hinderen of zelfs om te vermijden dat trage wegen teveel hellingen, modderige stukken of gevaarlijke doorgangen zouden hebben. Er is begrip voor historische gegroeide, legale omstandigheden;
  • Het is een gebiedsdekkende visie voor de hele gemeente, en niet enkel over knelpunten, zodat dit een eerlijke en doordachte aanpak is;
  • Het ontsluiten van cultuurhistorisch en ecologisch erfgoed via trage wegen;
  • Een participatietraject zodat dit plan van aanpak een gedragen visie vertolkt.

Het afzonderlijke schattingsverslag over de meer- en minderwaarde verbonden aan deze regularisatie, opgesteld door Landmeter R. Erkens, vermeldt dat er geen vermogensaanwas of latente meerwaarde is. Samengevat is de redenering dat als een toestand op het terrein al geruime tijd bestaat, én geen aanpassingen aan het werkelijke tracé worden gedaan, er geen verschil tussen de huidige en de toekomstige toestand zal zijn. Artikel 28 van het decreet gemeentewegen wordt hiermee correct toegepast. Dit gegeven ondersteunt het voorstel tot regularisatie van de bestaande toestand door de verplaatsing van het historische tracé van TRW 32 SAR

Al deze overwegingen ondersteunen het voorstel tot verplaatsing van trage weg 32 SAR.

Financiële gevolgen

Er is geen vermogensaanwas of latente meerwaarde geschat. De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot loutere dossierkosten. De budgetten hiervoor zijn voorzien.

Publieke stemming
Aanwezig: Jef Verbist, Danny Vangoidtsenhoven, Kamil Muyldermans, Philippe Vervoort, Luc Robijns, Greta Veeckmans, Katia della Faille de Leverghem, Gerda Vandenplas, Noël De Clerck, Herman Depré, Dominik Verhaegen, Jeroen Verheyden, Karin Devyver, Stany Lenseclaes, Sofie Pletinckx, Frederik Francois, Ewoud Van der Auwera, Caroline Peters
Voorstanders: Jef Verbist, Danny Vangoidtsenhoven, Kamil Muyldermans, Philippe Vervoort, Luc Robijns, Greta Veeckmans, Katia della Faille de Leverghem, Gerda Vandenplas, Noël De Clerck, Herman Depré, Dominik Verhaegen, Jeroen Verheyden, Karin Devyver, Stany Lenseclaes, Sofie Pletinckx, Frederik Francois, Ewoud Van der Auwera
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:

De gemeenteraad stelt het grafisch plan tot wijziging van gemeenteweg TRW 32 SAR voorlopig vast.

De gemeenteraad stelt het bijhorende schattingsverslag ter bepaling van de meer- en minderwaardebelasting voor de wijziging van gemeenteweg TRW 32 SAR voorlopig  vast.

 

Artikel 2:

De bekendmakingsregels zoals vermeld in artikel 18 van het decreet gemeentewegen worden strikt opgevolgd.