Het lokaal bestuur wil inwoners ondersteunen die omwille van een vermindering van de motorische, sensorische of cognitieve zelfredzaamheid moeilijkheden ondervinden bij het bereiden van een maaltijd, door het aanbieden van warme maaltijden aan huis. Op deze manier wordt zelfstandig thuis wonen zo lang mogelijk gestimuleerd.
Door het aanbieden van kwalitatieve, evenwichtige maaltijden wordt bijgedragen aan de bevordering van de gezondheid en de levenskwaliteit van ouderen en zorgbehoevenden.
- Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Artikel 78, 17° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen: de raad voor maatschappelijk welzijn stelt de subsidiereglementen vast en kent de nominatieve subsidies toe.
Vanaf 1 september 2024 zal de werking van de huis-aan-huis levering van warme maaltijden geoptimaliseerd worden. Waar we nu als OCMW fungeren als tussenpersoon tussen de traiteur en de cliënt, zal dit voor de facturatie niet meer het geval zijn. In de toekomst zal er gewerkt worden met een subsidiereglement. Dit brengt een vereenvoudiging in onze werking daar de facturatie volledig zal lopen via de traiteur.
Om het voor iedereen mogelijk te maken om gebruik te maken van de dienst warme maaltijden aan huis, wordt er door het lokaal bestuur een ondersteunende financiële tussenkomst voorzien. Deze financiële tussenkomst wordt bepaald op basis van het totale maandelijks inkomen van de aanvrager.
De aanvrager komt in aanmerking voor financiële tussenkomst onder volgende voorwaarden:
- de aanvrager is inwoner van de gemeente Huldenberg
- de aanvrager ondervindt hetzij tijdelijk, hetzij definitief, een volledige of gedeeltelijke vermindering van de motorische, sensorische of cognitieve zelfredzaamheid, waardoor het bereiden van warme maaltijden niet meer mogelijk is.
Bij opstart van warme maaltijden aan huis wordt door de aanvrager een machtiging getekend waarmee de aanvrager toestemming geeft om alle inlichtingen en verklaringen na te kijken bij financiële instellingen, instellingen van sociale zekerheid en openbare besturen, bij de Dienst van de Administratie der Directe Belastingen en bij de ontvanger der registratie en domeinen.
Op basis van deze gegevens worden de inkomsten nagegaan waarna de financiële tussenkomst bepaald kan worden. Wie geen toestemming verleent heeft geen recht op financiële tussenkomst.
Tweejaarlijks wordt het recht op de financiële tussenkomst geëvalueerd en desgevallend aangepast.
Voor het bepalen van de financiële tussenkomst wordt rekening gehouden met alle inkomsten zoals bepaald door bijlage II bij het Ministerieel besluit van 26 juli 2001 tot vaststelling van het bijdragesysteem voor de gebruiker van gezinszorg.
- Beroepsinkomsten
- Roerende inkomsten
- Inkomsten uit onroerende goederen
- Sociale uitkeringen
- Andere inkomens (ongevallenvergoeding, lijfrenten, ...)
Op basis van de totale maandelijkse inkomsten wordt een onderverdeling gemaakt in 4 categorieën, waarvoor telkens de bijhorende financiële tussenkomst wordt vastgelegd. Voor categorie 1 tot en met 4 is de tussenkomst respectievelijk vastgesteld op € 2.75, € 2.00, € 1.30, en € 0.70.
Berekening financiële tussenkomst in bijlage:
Bijlage 1: maaltijden aantallen per maand
Bijlage 2: vergelijkend overzicht
De financiële tussenkomst voor bovenstaande diensten zal ingaan vanaf 1 september 2024.
De nodige kredieten zijn voorzien onder actie 256 (maaltijden aan huis), onder budget B7/0946/64920100
Artikel 1:
De OCMW-raad keurt het subsidiereglement financiële tegemoetkoming maaltijden aan huis goed.
Artikel 2:
Subsidiereglement voor het toekennen van een financiële tussenkomst in de kosten van warme maaltijden aan huis.
Artikel 1: Algemene doelstelling warme maaltijden aan huis
- OCMW Huldenberg wil inwoners ondersteunen die omwille van een vermindering van de motorische, sensorische of cognitieve zelfredzaamheid moeilijkheden ondervinden bij het bereiden van een maaltijd, door het aanbieden van warme maaltijden aan huis. Op deze manier wordt zelfstandig thuis wonen zo lang mogelijk gestimuleerd.
- Door het aanbieden van kwalitatieve, evenwichtige maaltijden wordt bijgedragen aan de bevordering van de gezondheid en de levenskwaliteit van ouderen en zorgbehoevenden.
- Door het aanbieden van een financiële tussenkomst, die rekening houdt met de individuele financiële draagkracht, is het voor iedereen mogelijk om beroep te doen op de diensten van warme maaltijden aan huis.
Artikel 2: Doelgroep van de financiële tussenkomst
De aanvrager:
- is inwoner van de gemeente Huldenberg
- ondervindt hetzij tijdelijk, hetzij definitief, een volledige of gedeeltelijke vermindering van de motorische, sensorische of cognitieve zelfredzaamheid, waardoor het bereiden van warme maaltijden niet meer mogelijk is. Een sociaal onderzoek kan ingesteld worden om na te gaan of de vermindering van de zelfredzaamheid van de aanvrager effectief recht geeft op financiële tussenkomst bij deze dienstverlening.
Artikel 3: Aanvraag van de financiële tussenkomst
- Aanvragen kunnen mondeling, telefonisch, schriftelijk of per email gericht worden aan de thuiszorgdienst van de gemeente.
- Bij opstart van warme maaltijden aan huis wordt door de aanvrager een machtiging gehandtekend waarmee de aanvrager toestemming geeft om alle inlichtingen en verklaringen na te kijken bij financiële instellingen, instellingen van sociale zekerheid en openbare besturen, bij de Dienst van de Administratie der Directe Belastingen en bij de ontvanger der registratie en domeinen. Op basis van deze gegevens worden de maandelijkse inkomsten nagegaan waarna de financiële tussenkomst bepaald kan worden. Alle gegevens worden verwerkt conform de richtlijnen van de GDPR-wetgeving.
- Wie geen toestemming verleent heeft geen recht op financiële tussenkomst.
- Tweejaarlijks wordt het recht op de financiële tussenkomst geëvalueerd en desgevallend aangepast.
Artikel 4: Bedrag tussenkomst
De financiële tussenkomst die aan de cliënt wordt toegekend stemt overeen met de categorie waartoe de aanvrager behoort.
Voor het bepalen van de financiële tussenkomst wordt rekening gehouden met alle inkomsten zoals bepaald door bijlage II bij het Ministerieel besluit van 26 juli 2001 tot vaststelling van het bijdragesysteem voor de gebruiker van gezinszorg.
- Beroepsinkomsten
- Roerende inkomsten
- Inkomsten uit onroerende goederen
- Sociale uitkeringen
- Andere inkomens (ongevallenvergoeding, lijfrenten, ...)
Op basis van de totale maandelijkse inkomsten wordt een onderverdeling gemaakt tussen 4 categorieën, waarvoor telkens de bijhorende financiële tussenkomst wordt vastgelegd. Voor categorie 1 tot en met 4 is de tussenkomst respectievelijk vastgesteld op € 2.75, € 2.00, € 1.30, en € 0.70.
Onderstaande tabel geeft de verdeling van de voorziene subsidie:
|
Totale maandelijkse inkomsten |
Subsidie per maaltijd |
|
Alleenstaande |
Gezin |
||
Categorie 1 |
< € 1.350 |
< € 1.550 |
€ 2.75 |
Categorie 2 |
€ 1.350 - € 1.600 |
€ 1.551 - € 1.850 |
€ 2.00 |
Categorie 3 |
€ 1.601 - € 1.850 |
€ 1.851 - € 2.150 |
€ 1.30 |
Categorie 4 |
€ 1.851 - € 2.151 |
€ 2.151 - € 2.451 |
€ 0.70 |
Artikel 5: Aanvang subsidiereglement
De financiële tussenkomst voor bovenstaande diensten zal ingaan vanaf 1 september 2024 en blijft geldig tot herroeping.